Content marketing handler helt konkret om at skabe relevant indhold af høj kvalitet til dine potentielle kunder. Indholdet skal skabe værdi for målgruppen og egentlig markedsføre sig selv organisk gennem omtale og engagement.
Det er et enormt effektivt redskab til at styrke din markedsposition gennem øget tilstedeværelse. Det gælder både den konkrete og synlige tilstædeværelse på dine anvendte platforme og medier, men også i dine potentielle kunders bevidsthed.
Per definition bør indholdet ikke være direkte salgsorienteret. Her adskiller denne disciplin sig markant fra mange andre markedsføringstiltag. I stedet handler det om skabe en tættere tilknytning til dine potentielle kunder (øget tillid, loyalitet og tilstedeværelse) ved at dele ud af viden, der har værdi for modtageren.
Et helt konkret eksempel på content marketing kunne være, hvis en forhandler af løbesko laver en video-guide, der præsenterer, hvordan man vælger de rette løbesko. Altså en guide der indeholder relevant og værdiskabende viden for målgruppen – og som ruster dem til at foretage det bedste valg af løbesko for netop dem.